Μία ενδιαφέρουσα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Cerebral Cortex από ερευνητές δύο ιατρικών κέντρων του Dartmouth έδειξε ότι οι τηλεοπτικές διαφημίσεις των τροφίμων διεγείρουν δυσανάλογα τον εγκέφαλο των υπέρβαρων έφηβων, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών που ελέγχουν την ευχαρίστηση, τη γεύση και το στόμα, γεγονός που υποδηλώνει ότι προσομοιώνουν νοητικά ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες.

Χρησιμοποιώντας λειτουργική μαγνητική τομογραφία, οι ερευνητές μελέτησαν τις εγκεφαλικές απαντήσεις σε δύο δωδεκάδες διαφημιστικών μηνυμάτων γρήγορου φαγητού καθώς και σε διαφημίσεις που δεν προωθούσαν τρόφιμα σε υπέρβαρους και νορμοβαρείς εφήβους ηλικίας 12-16 ετών. Οι διαφημίσεις ήταν ενσωματωμένες μέσα σε ένα κατάλληλο για την ηλικία των συμμετεχόντων πρόγραμμα, το "The Big Bang theory" έτσι ώστε οι συμμετέχοντες να μην είχαν επίγνωση του σκοπού της μελέτης.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι σε όλους τους εφήβους, οι περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονται στην προσοχή και την εστίαση καθώς και την επεξεργασία των ανταμοιβών ήταν πιο έντονα ενεργείς κατά την προβολή των διαφημίσεων των τροφίμων. Επίσης, οι έφηβοι με υψηλότερο σωματικό λίπος έδειξαν μεγαλύτερη δραστηριότητα στις περιοχές που σχετίζονται με την ανταμοιβή σε σχέση με τους νορμοβαρείς εφήβους. Το πιο εκπληκτικό εύρημα ήταν ότι οι διαφημίσεις των τροφίμων ενεργοποιούσαν επίσης τις αισθητικές και κινητικές περιοχές του εγκεφάλου των υπέρβαρων εφήβων που ελέγχουν το στόμα.

«Τα ευρήματα αυτό υποδηλώνουν την ενδιαφέρουσα πιθανότητα οι υπέρβαροι έφηβοι να προσομοιώνουν διανοητικά τη διαδικασία της πρόσληψης φαγητού ενώ παρακολουθούν διαφημίσεις τροφίμων», λέει η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης. "Αυτές οι αντιδράσεις του εγκεφάλου μπορεί να αποδειχθούν ως ένας παράγοντας σύμφωνα με την οποία ανθυγιεινές διατροφικές συμπεριφορές ενισχύονται και μετατρέπονται σε συνήθειες που ενδεχομένως παρεμποδίζουν την ικανότητα ενός ατόμου να χάσει βάρος αργότερα στη ζωή."

Πηγἠ: CerebralCortex, 2015; DOI:10.1093/cercor/bhv097